Domů > Software > Energetická politika většiny společností je naivní

Energetická politika většiny společností je naivní

Praha, 6. února 2012 – Společnost Epicor Software Czech, přední dodavatel softwarových řešení pro řízení podnikových procesů pro organizace ze sektoru výroby, distribuce, prodeje a služeb, oznamuje výsledky svého prvního celosvětového průzkumu, který mapuje situaci v oblasti uhlíkového účetnictví (carbon accounting). Průzkum ukázal, že ačkoliv připravované legislativní předpisy budou účtování uhlíku požadovat, většina společností má v jeho chápání stále vážné nedostatky.

Podniky by se přitom měly zabývat tím, jak hospodaří s energií. V Austrálii byly pro uhlíkové emise zavedeny nové daňové předpisy a nové regulace brzy vstoupí v platnost také v Kalifornii. K podobným změnám legislativy bude docházet i jinde.

Průzkum, který společnost Epicor provedla v srpnu a září 2011, byl navržen tak, aby zjistil, jak jsou podniky schopné a ochotné monitorovat své emise skleníkových plynů. Dalším cílem bylo zmapovat technologie/metody, které společnosti pro omezování emisí používají. Identifikovány byly také nejen legislativní předpisy, jimž firmy musí vyhovět v oblasti ekologické udržitelnosti svého podnikání, ale také požadavky jejich partnerů a zákazníků na společenskou odpovědnost.

Výsledek průzkumu ukázal, že 80 % společností nijak nemonitoruje svou uhlíkovou stopu a 58 % vůbec nezná termín „uhlíkové účetnictví“. I z těch, kdo odpověděli na tuto otázku kladně, jen méně než čtvrtina respondentů dokázala přesněji vysvětlit, v čem uhlíkové účetnictví spočívá. Třetina firem netušila, zda se na ně vztahuje povinnost evidovat své emise. V polovině firem nebyl určen nikdo z vedení, kdo by měl problém na starosti (jinak nejčastěji spadal do kompetence výkonného ředitele – CEO). Nicméně více než polovina respondentů byla v závěru průzkumu přesvědčena, že uhlíkové účetnictví pozitivně ovlivní jejich podnikání.

„Je docela znepokojující zjistit, že třetina respondentů vůbec netuší, zda se na jejich firmu v oblasti uhlíkových emisí vztahují nebo brzy budou vztahovat nějaké legislativní požadavky, např. povinnosti evidovat a oznamovat emise,“ uvádí Chris Purcell (foto), ředitel produktového marketingu společnosti Epicor. „Firmy se musejí připravit na uhlíkové účetnictví. Pomůžeme jim s řízením jejich energetické politiky, ale k odpovědnosti by se měl přihlásit sektor jako celek.“ Purcell dodává, že povinnost sledovat uhlíkové emise nesouvisí s tím, jaké má kdo názory na globální oteplování. Podniky, které se na tyto regulační požadavky včas připraví, získají konkurenční výhodu. Hospodaření s energiemi ani nemusí odvádět pozornost od hlavního předmětu podnikání. Pokud podle Purcella firmy porozumí uhlíkovému účetnictví, mohou snížit své náklady na energii nebo vydělávat na obchodování s emisními povolenkami.

Průzkum byl proveden mezi téměř 1 000 společnostmi po celém světě. 48 % z nich podnikalo v oblasti výroby. Nejvíce zastoupeny byly firmy se 100 až 1 000 zaměstnanci a s ročním obratem do 50 milionů dolarů.