Firmy, které jsou na špičce ve využívání umělé inteligence, vytvářejí větší hodnotu pro své akcionáře

Nový výzkum společnosti Accenture odhalil, že firmy s optimálními inovačními strategiemi využívajícími umělou inteligencí (AI) vytvářejí větší hodnotu pro své akcionáře. V posledních letech to však byla méně než jedna pětina předních společností, které využíváním AI dosáhly takového výkonu. Tyto společnosti prokázaly vysoký ´AIQ´ kombinací účinných in-house inovací a externí spolupráce.

Zpráva společnosti Accenture nazvaná “Boost Your AIQ: Transforming into an AI Business (Zvyšte si svůj AIQ: Přechod na byznys AI),“ publikovaná ve spolupráci se sdružením mladých podnikatelů G20, hodnotí skupinu Fortune Global 100 (žebříček nejlepších 100 firem z hlediska obratu, zveřejňovaný časopisem Fortune) a seznam firem sestavený společností Accenture, kde je uvedeno 100 průkopníků ve vývoji a uplatňování AI v období od roku 2010 do roku 2016. Výzkum zaměřený na měření jejich IQ umělé inteligence (AIQ) analyzuje úroveň in-house schopností a investic do AI, a zároveň intenzitu spolupráce s externími partnery.

Výzkum zjistil, že pouze 17 % firem spadá do vysoce výkonného kvadrantu “Kooperativní vynálezce“, zatímco většina (57 %) se stále nachází v kvadrantu “Pozorovatelé“, s relativně nízkou úrovní in-house inovací nebo externí spolupráce v oblasti AI. Kooperativní vynálezci zvýšili hodnotu svého podniku (měření založené na tržní kapitalizaci, dluhových a hotovostních pozicích) v průměru o 4,2 % od roku 2013, ve srovnání s 2,3 % u zbytku vzorku. Výzkum společnosti Accenture odhaduje, že společnosti, které se mohou posunout ze statusu “Pozorovatele“ na status “Kooperativního vynálezce“, budou moci dosáhnout toho, že se hodnota jejich společnosti zvýší v průměru o 90 %.

„Umělá inteligence je jednou z nejmocnějších technologických inovací všech dob, která transformuje způsob, jakým pracujeme a žijeme,“ řekl Paul Daugherty (foto), ředitel pro technologie a inovace společnosti Accenture. „Mnoho firem je připraveno jít nad rámec experimentální fáze s AI a využívá ji ke zvyšování produktivity a vytváření zcela nových obchodních příležitosti. Aby mohli v tomto směru dosáhnout vysoké výkonnosti, budou muset rozvíjet vlastní technologie, data a schopnosti lidí a hluboce se angažovat v širším ekosystému AI.“

Inovační strategie k využití umělé inteligence

Výzkum ukazuje, že pro dosažení vysokého AIQ musejí společnosti sladit a začlenit tři stěžejní faktory:

  • Technologie: Společnosti musejí nejen kombinovat postavení senzorů, složité algoritmy, zpracování přirozeného jazyka a jiné technologie, ale musejí si také zvolit, kdy investovat do vlastních aplikací.
  • Data: AI vyžaduje obrovské objemy dat a zabezpečení těchto dat je zásadní pro to, aby se inteligentní systémy mohly učit a zlepšovat. K náročnosti přispívá i to, že většina dat, která mají firmy k dispozici, je nestrukturovaná nebo nesourodá. Aby mohly firmy tyto problémy překonat, musejí aktualizovat své stávající systémy, sladit data a využít v tomto prostředí AI tak, aby vytvářely inteligentní produkty a služby.
  • Lidé: AI vyžaduje širokou škálu odborných znalostí v různých kombinacích – z oblasti matematiky, průzkumu dat, neurovědy, behaviorální psychologie, lingvistiky a jiných humanitních věd – které jsou nutné pro práci s inteligentními stroji. Zároveň bude mít AI vliv na pracovní místa a role stávajících pracovníků a na nové dovednosti, které zatím na trhu nejsou. Výzkum naznačuje, že firmy musejí najít správnou rovnováhu mezi rekvalifikací stávajících pracovníků a najímáním externích talentů. To zahrnuje partnerství s univerzitami, které jsou zdrojem talentů, ale také se vznikem zakázkové ekonomiky a vytvářením flexibilnějšího pracovního prostředí pro přilákání specialistů na volné noze.

„Úspěch v oblasti AI nemůže nastat izolovaně,“ prohlásil Francis Hintermann, výkonný ředitel Accenture Research.  „Naše analýza ukazuje, že inovace v oblasti AI vyžadují po firmách otevřenost jejich technologií, dat a talentu ke spolupráci se specializovanými startupy a podnikateli. To vyžaduje transformaci inovačních strategií a organizační struktury.“

O AIQ (Artificial Intelligence Quotient) – IQ umělé inteligence zavedeném společností Accenture

AIQ byl vyvinut s využitím spojení veřejně dostupných dat, kvantitativní analýzy a webových vyhledávačů řízených AI. Skládá se z pěti parametrů seskupených do dvou indexů, AIQ pro vynálezy a AIQ pro spolupráci. Pro každou z 200 firem (Fortune 100 a Intelligent 100) společnost Accenture vypočetla skóre u každého z parametrů založené na relativním umístění dané společnosti oproti vedoucím společnostem. Průměry jednotlivých indexů byly použity pro nastavení hraničních bodů pro definici čtyř kategorií společností (kooperativní vynálezce, vynálezce, spolupracovník a pozorovatel).

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close